tirsdag den 10. marts 2015

God kemi?

Om kun 8 dage skal jeg fortælle min livshistorie foran 100-200 mennesker. Jeg skal inden torsdag have skrevet den færdige version (eller rettere sagt fjerne 7 minutter fra det jeg har skrevet) og sammensætte 3 billedcollager. Jeg burde nok snart blive færdig, men overspringshandlingerne stjæler tiden.

I stedet for at gå igang med rettelserne i livshistorien, ville jeg lige tjekke om der var vigtige nyheder at læse op på. På tv2.dk faldt jeg over en artikel om kræftfremkaldende renseservietter, og da jeg for nylig begyndte at bruge dem som makeupfjerner, skulle det lige undersøges nærmere. Dels fordi jeg ikke har lyst til at tvære kræftfremkaldende kemikalier ud i ansigtet, og dels fordi jeg ikke kunne tage mig sammen til at færdiggøre livshistorieskriverierne.


Forbrugerrådet Tænk har lavet en app (læs om "Tjek Kemien" her) der kan scanne stregkoder og tjekke kemien i elektronik, legetøj, møbler, tekstiler og andre produkter. Desværre kan man ikke tjekke kosmetik, fødevarer, rengøringsmidler mm, men heldigvis kunne internettet give mig svar.

Scan ungernes legetøj med Tænks app Tjek Kemien

På mine wipes står der 12 ingredienser. Jeg forstod aqua og citric acid, men resten var volapyk for mig. Jeg klikkede derfor ind på forbrugerkemi og tjekkede indholdet. 3 af stofferne deri dumpede.

  • 2-bromo-2-nitropropane-1,3-diol (allergifremkaldende)
  • Methyliso-thiazolinone (allergifremkaldende
  • Disodium EDTA (miljøbelastende)
Øv øv øv.. Jeg var lige blevet så glad for mine wipes



Disodium EDTA er godt nok ikke farligt at få på huden, men det kan komplexbinde tungmetaller og på den måde være belastende for vandmiljøet. Okay det lød ret tørt og nørdet... Men de rovfisk vi spiser (#2gangeomugen) optager tungmetallerne, og når vi spiser fiskene, tun eksempelvis, får vi tungmetallerne med i købet. Tak for sushi!

Nå, men ud røg mine renseservietter. Nu går jagten ind på svane- allergimærkede wipes og ellers står den igen på makeupfjerner og vatrondeller.

EDIT: Tak til Claus Jørgensen fra Tænk der gjorde mig opmærksom på deres test af renseservietter.
Se testen her.


Kig efter svanen og allergimærket - så er du bedst sikret mod den dårlige kemi

EU-liste over hormonforstyrrende stoffer:

4,4’Dihydroxy-biphenyl (DIHYDROXYBIPHENYL)
Ethylparaben
Propylparaben
Butylparaben
Methylparaben
Cyclotetrasiloxane
HYDROXYCINNAMIC ACID
Boric Acid
BHA eller tert. Butylhydroxyanisol
Diethyl phthalate (DEP)
Resorcinol
Ethylhexyl methoxycinnamate eller
Octyl methoxycinnamate
4,4’-Dihydroxy-benzophenone
4-METHYLBENZYLIDENE CAMPHOR
Benzophenone-2
Benzophenone-1
3-Benzylidene camphor

Kilde: Forbrugerrådet TÆNK

2 kommentarer:

  1. Hej Pernille
    Fedt at du nævner vores app Tjek Kemien. Den kan som du skriver ikke bruges til kosmetik, men fx legetøj kan godt tjekkes. Vi arbejder på en app til kosmetikken,... :-)

    Vi har offentliggjort vores test af renseservietter, så jeg er sikker på at du kan finde en pakke uden uønsket kemi:
    http://taenk.dk/test/renseservietter/testskema/51577
    mange hilsner,
    Claus, projektchef

    Forbrugerrådet Tænk Kemi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Claus
      1000 tak for link til testen :) Jeg henter nye renseservietter i dag - nu uden uønsket kemi.
      Jeg retter lige indlægget så linket kan komme med.

      Alt der gør det lettere og mere overskueligt at gennemskue indholdet i de produkter vi køber, er et kærkomment tiltag, så jeg blev glad for at finde jeres app. Fremover skal legetøjet scannes før jeg vælger gaver til mine små brødre, og mon ikke også jeg får scannet en del af de ting jeg har stregkoder på herhjemme.

      Jeg glæder mig til der er en app klar til kosmetik, den skal helt sikkert hentes.

      Slet